A vidék tanításai
Az a vicces, hogy míg a mezőgazdaságban dolgozókról valamiért az a kép terjedt el, hogy egyszerűek, nem olyan okosak, mint mondjuk a komoly fővárosi üzletemberek, a valóság az, hogy ez teljesen máshogy van. Én például rengeteg olyat tanultam szüleimtől, családomtól, akik a hagyományos, vidéki mezőgazdasággal foglalkozó emberek közé tartoznak, amiről a fővárosban élők még nem is hallottak. Pedig ezek mind olyan dolgok, amit mindenkinek tudnia kéne, sőt, a motorolajt azt gondolnám, hogy a mindig autóval járó emberek még jobban is kéne, hogy kezeljék.
Mert persze, vannak olyan dolgok, például hogy meg tudom-e mondani egy tojásról, hogy záp-e, amit elhiszem, hogy városban nem tanul meg az ember. De mivel mindenki autóval jár, azt gondoltam, hogy az emberek tudják, hogyan tudnak gondoskodni róla, és hogy milyen vizsgálatok szükségesek ahhoz, hogy mindig biztosak legyünk benne, hogy nem ér minket baleset valamilyen meghibásodás miatt. Ezzel szembe a legtöbben azt se tudják, hogyan kell ellenőrizni a motorolajszintet, csak megvárják, amíg a jelzőlámpa kigyullad a műszerfalon.
Aztán egy részük törődik vele, a másik részük pedig hagyja égni.
Motorolaj a legnagyobb gépeknél
Engem már gyerekkorom óta érdekelnek a nagy mezőgazdasági gépek, így természetes, hogy amikor kicsiként hazarohantam szüleim hívására, már akkor is tiszta motorolaj voltam, mert játék közben, ami lehetett, rám ragadt.
A mezőgazdasági munkák során, a hatalmas gépeknél ugyanis jellemzően nagyon sokat kellett belőlük használni: a motorolaj elsődleges feladata, hogy a járművekben az egymáshoz érő, súrlódó alkatrészeknek az elhasználódását csökkentse, azok kevésbé kopjanak el egymáson, ne sérüljenek, és ez által megőrizze minden alkatrésznek az épségét. Ez elkerülhetetlen ahhoz, hogy a motor annyi ideig ép legyen és működjön, ameddig azt a megvásárlásánál akartuk.
Hogyha pedig olyan nagy mezőgazdasági gépekkel dolgozunk, mint amivel vidéken a földművelés folyik, akkor a motorolajok, gépolajok, hidraulikai olajok az ember legjobb barátai. Megtanultam, hogy mindent még időben el kell látni velük, nem csak akkor, amikor felvillan az alacsony olajszintre jellemző lámpa, mert így lehet a legnagyobb biztonságot elérni, és ezen nem lehet spórolni.
A budapesti autók
Mióta a fővárosba költöztem, mindezt ugyanúgy alkalmazom az autómra is: már rögtön az első hónapomban kerestem egy olyan helyet, ahol kedvezményes áron, akár házhozszállítással is hozzájuthatok a kedvenc motorolajomhoz, és ugyanúgy tartom magam a rendszeres ellenőrzésekhez, mint ahogy a családomnál tanultam.
Legnagyobb meglepetésemre ez azonban nem olyan triviális mindenkinek, mint nekem, és sok ismerősöm, akivel a fővárosban ismerkedtem meg, azt se tudja, hogyan kell az olajszintet ellenőrizni. Amikor ilyen témára kerül a szó, általában azzal védekeznek, hogy ők nem ilyen nagyon technikai emberek, nincsenek ehhez hozzászokva. Ha valami probléma van, akkor azt úgyis észreveszi a szerelő.
Igen ám, de ha megkérdezem őket, hogy mikor viszik szerelőhöz az autót, akkor arra pedig azt mondják, hogy akkor, amikor probléma van. Ez a két hozzáállás pedig teljesen szembe megy egymással, és csak azt eredményezi, hogy valami olyan dolgot, amit megúszhatnának egy pár havonta történő ellenőrzéssel, és egy minimális kiadással, ők inkább bevállalnak – még ha ez sokkal nagyobb kiadásokkal és munkával is jár.
A barátaimnak, akikkel ezt sikerül megértetnem, rendszeresen meg is mutatom, hogy hogyan kell ellenőrizni az olajszintjüket, honnan lehet új motorolajt rendelniük (olyat, ami jó is az autójukba), és hogy milyen egyéb trükköket tanultam még vidéken, amik segíthetnek nekik is a kocsijuk megóvásában.
Ezek után persze abban is egyet tudunk érteni, hogy talán mégis ragad valami az emberre a városon kívül is.